tenkte at det passer å ha et emne om klimaet i verden. Er det CO2, eller annet som forårsaker denne planeten til å sakte smelte sammen? Global oppvarming?
kanskje i framtiden er det kanskje ikke en beboelig planet, tidligere kjent som jorden, alt som er igjen er giftige gasser etc?
deres meninger og teorier (om hvordan dette har skjedd)?
Er vel global oppvarming som følge av CO2 utslipp som de fleste mener er grunnen.
i bergen har det regnet ganske mye, folk er sikkert lei... men er dette da klimaet som påvirker været på en måte? er nysgjerrig på folks mening da :P
ser ikke ut til at folk i verden har prøvd å gjøre noe med den globale oppvarmingen da. slik som det ser ut no iallefall.
Er jo mye press på myndighetene rundt omkring at de må begrense utslipp. Det blir jo gjort en del og men folk er vel mest opptatt å tjene mer penger enn å tenke på neste generasjoner.
skjønner ikke det. det er så mye snakk om å begrense utslipp og stoppe sånt. men bare man tjener penger kan man gjerne overkjøre neste generasjoner og slikt. sprøtt, ikke sant? bare for penger, så gjør man ting som kan risikere verdens framtid.
Alt er vel ikke så enkelt men.
Hm jeg syns det er så vilt mye snakk om klima jeg. Er litt lei det. Jeg får ikke gjort no fra eller til uansett.
Men er litt skremmende det som skjer i verden for tida med flodbølger, stormer, tornadoer og ikke no snø her.
Mange mener det er menneskenes skyld, andre ikke. Jeg er litt usikker, men er vel ikke akkurat bra at vi slipper ut så sykt mye CO2 og andre gasser.
Klimaendringene er ikke så umiddelbart dramatiske at man merker store forskjeller i Norge, men over tid vil noen få varmegrader økning i gjennomsnittstemperatur få katastrofale konsekvenser for områder som ligger noen få grader unna grensen for ørken. Angående CO2-utslipp så slipper vi ut en god del og det er helt greit (forbrenning, pusting ol.), men problemet ligger i fossilt brensel.
Det er forresten en del andre ting enn bare global oppvarming som foregår. Været og klimaet forandrer seg nå og da og det får konsekvenser. El niño har jo lenge gjort at været er ustabilt, og tar jeg ikke helt feil er det ett av de årene nå.
Ja trur ikke alt skylles forurensing. Klimaet har jo vært ganske heftig før menneskene begynte med fossilt brensel, biler osv.
Vi har jo hatt istid før og og det kommer sikkert igjen. Og det hadde det nok gjort uten at menneskene trenger å ha no med det å gjøre.
Men økt temperatur ->polene smelter -> vannet på jorda stiger -> golf-strømmen blir herpa -> istid / kaldt!! Det er vel det folk er redde for skal skje?
Poenget er jo at disse forandringene skjer over flere tusen år, mens vi ser en økning på noen få tiår. Og selv om menneskene bare står for 5% av klimagass utslippene, så står vi får de 5% som går over grensen :) . Men det eneste som nytter er om diverse regjeringer/organsisasjoner begynner med noe. (les EU og FN). Amerika er ett land hvor det er lite sannsynlig at det blir gjennomført noe ordentlig uten ordentlig eksternt press, og det er i Europa fokuset på klimaforandringene er sterkest. Selv synes jeg at EU rett og slett bare burde si at alle land som øker co2 utslippene ett år skal bli kastet ut av EU. Effektivt, men drastisk. Fra 0% økning, er veien kort til 1% nedgang.
Men tenk dere Co2 er jo den gassen som kommer når forbrenning skjer, i urtiden var det bare vulkaner, og se hvor vi er jeg nå, tenker hele tiden på det også er jeg også seriøst lei av alt maset om det.
Lei av alt maset? Hvilket mas? ALT for lite mas spør du meg.
Gogogogogogogo Petter Stordalen!!!!!!11111oneoneoneoneone
Jeg bryr meg ikke en jævla drit :D
Lopern Wrote:Men tenk dere Co2 er jo den gassen som kommer når forbrenning skjer, i urtiden var det bare vulkaner, og se hvor vi er jeg nå, tenker hele tiden på det også er jeg også seriøst lei av alt maset om det.
Poenget er jo at naturen i seg selv er i balanse, men det er mennesker som forskyver balansen. Du kan vri og vende på det så mye du vil, men det er fakta.
Eirik Wrote:Poenget er jo at naturen i seg selv er i balanse, men det er mennesker som forskyver balansen. Du kan vri og vende på det så mye du vil, men det er fakta.
Det har jo vært istid og varmebølger før. Hva er så kritisk med at det skjer nå?
De sier jo at det er enn mer drastisk endring i klima enn noen gang før.
Veit ikke hva man skal tru jeg.
var det ikke noe med at polene kunne smelte, og all isen der var nok til si takk og farvel til litt av nederland og andre områder som er under den "m.o.h" skalaen.
orkanene der borte i nord amerika har jo blitt nevnt i sammenheng med klimaet. det har no vært utrolig mange orkaner der no de siste årene. men hva hvis verden ble kanskje oversvømt i en fjern framtid da? hadde ikke vært stort igjen av menneskeheten eller liv på jorden hvis det meste ble utryddet grunnet oversvømmelser, da teknologien på den tid hadde vært avansert, men avansert nok til enten komme seg vekk fra jorden, eller rett og slett å stoppe klimaendringene. så det er egentlig opp til folk flest å ta en "last stand" da, for å forhindre at jorden blir sakte men sikkert ødelagt av klimagasser etc.
ozi3333 Wrote:Eirik Wrote:Poenget er jo at naturen i seg selv er i balanse, men det er mennesker som forskyver balansen. Du kan vri og vende på det så mye du vil, men det er fakta.
Det har jo vært istid og varmebølger før. Hva er så kritisk med at det skjer nå?
At menneskeheten blir rammet av det? At det er vi som er her nå som det skjer med? Du kan godt drite i det, men ikke kom til meg og be om en varm jakke når og et automatvåpen når du har en mammut i hagen.
Husker jeg feil, eller stemmer det at havet vil stige med føkkings åtte meter, om Grøndlands-isen smelter?
Jhiaxus Thundercracker Wrote:var det ikke noe med at polene kunne smelte, og all isen der var nok til si takk og farvel til litt av nederland og andre områder som er under den "m.o.h" skalaen.
orkanene der borte i nord amerika har jo blitt nevnt i sammenheng med klimaet. det har no vært utrolig mange orkaner der no de siste årene. men hva hvis verden ble kanskje oversvømt i en fjern framtid da? hadde ikke vært stort igjen av menneskeheten eller liv på jorden hvis det meste ble utryddet grunnet oversvømmelser, da teknologien på den tid hadde vært avansert, men avansert nok til enten komme seg vekk fra jorden, eller rett og slett å stoppe klimaendringene. så det er egentlig opp til folk flest å ta en "last stand" da, for å forhindre at jorden blir sakte men sikkert ødelagt av klimagasser etc.
Der har jeg faktisk en rømnings plan. Jeg bor ved havet så jeg tar bare båten min/vår og seiler ut med forskyninger og overlever til noen mennesker lager en vann base eller drar til høye fjell som sikkert ikke blir oversvømt.
Det største problemet er lett det at folk skal reise så jævlig mye, må fly hele tiden(fly er miljøbombe nr1 som vanlige folk har skylden for), og det at vi skal sende norsk fisk til Japan for å sløye og pakke den, og så sende den opp igjen til Norge for å ete den. Det er litt dyrere, men det blir mindre forurensing, flere norske arbiedsplasser, osv.
Fuck unødvending flying og pendling osv, det som ødelegger miljøet.
Tja, sender man fisk til japan med fly? Det virker dyrt, når man kan sende den med båt? Den må jo uansett fryses. Forsåvidt, fly er ett stort problem, men fly er noe som er nødvendig for det samfunnet vi lever i dag. Uten fly tar det en uke å dra til Island fra Norge. Neppe om jeg gidder det når jeg skal til bestemor.