Leste litt om dette på debattforumene til VG.no, der spørsmålet var om USA kommer til å A-bombe iran.
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=1...%3F&Page=0
Lurte litt på hva dere synes om saken. Selv så tviler jeg på at Bush får tid til å gå til angrep før han må gå av (før valget), og så tviler jeg på at hans etterkommere vil gjøre det. Spørsmålet er derimot om Israel tør. Selv så tror jeg nok at Israel de nærmeste årene kommer til å angripe Iran i små angrep der de benytter fly for å så bombe atom-anleggene. Det kommer nok til å bli harde kamper mellom Israel og muslimske land, men Iran og deres allierte kommer nok kun til å svare med selvmordsbombere / terror-angrep, tviler på at de tør å gå til store angrep mot Israel.
Jeg tror Israel vil bombe Irans atomkraftverk med atombomber for så å spørre USA om det var greit.
I det minste tror jeg dette heller vil skje enn at USA a-bomber Iran.
Tviler på at noen kommer til og a-bombe noen. Tror folk har forstått hvor fæle slike våpen er etter hiroshima nagasaki, så tror ikke det kommer til og gjenta seg på lengre tid
Spørsmålet er jo om Iran vil angripe Israel eller USA da. Hvis de nå har våpen til å gjøre det, så kan det bli e voldelig konflikt. Hvis Iran angriper USA, så er vel det en del av NATO-"reglene" at Norge etc, blir dratt inn i en evt. krig. Dessuten så er det forskjell å a-bombe sivile mål, og angripe kjernefysiske annlegg som ligger under jorden. Men spredning av radioaktivt materiale skjer vel uansett ja, dessverre.
Iran vil ikke angripe USA, for det måtte være med fly eller båt eller en bombe. USA ville stoppet de før de kom fram uansett.
---
Trur ikke USA vil angripe Iran heller, fordi for mange er imot Bush allerede.
Han vil jo sende 21000 nye soldater til Irak nå, og det er veldig mange som sier nei til. Kommer nok ikke til å være mye lenger i Det hvite hus han, nei.
---
Om Israel angriper Iran så skal jeg ikke bry meg katten, for jeg liker ikke noen av dem.
Er litt skummelt og tenke på at lille Israel faktisk er en av verdens sterkeste krigsmakter....
Rent teoretisk har de en så overlegen hær at de lett kunne slått ut alle de muslimske landene i midtøsten.
Tror neppe USA eller Israel vil bruke Atom bomber før det er siste utvei. pga dette vil skape stor motstand mot landet fra alle kanter til og med alierte vil trolig snu seg mot landet.
Hvorvidt Iran blir angrepet. Jeg tror Iran er en tikkende klokke, som de fleste andre land (inc. USA) som blir styrt etter relgion lider det av relgiøse vrangforestillinger og relgionen blir brukt som en grunn til fiendskap.
Azeroth, man kan angripe USA uten å angripe verdensdelen Amerika da. Det finnes nok av fristende mål mange steder nærmt Iran (Irak f.eks) der USA kan bli hardt rammet av en evt. (atom)bombe.
I følge ekspertene har ikke Iran klart å bygge en komplett A-bombe. USA kommer garantert ikke til å invadere Iran, grunnen til dette er at de har allerede nok problemer i Irak samt de har ikke trukket seg ut av Afghanistan heller. Derfor vil 3 fronter bli for mye. Israel har gått inn i Iran tideligere, men mitt synspunkt er at de denne gangen ikke er villige til å angripe aleine. Skal ikke se bortfra at Iran knytter sterkere bånd med Nord Korea med tiden.
Øyvind Wrote:Azeroth, man kan angripe USA uten å angripe verdensdelen Amerika da. Det finnes nok av fristende mål mange steder nærmt Iran (Irak f.eks) der USA kan bli hardt rammet av en evt. (atom)bombe.
Ja, såklart. Men soldatene i Irak er jo faktisk ganske truet fra før av da, om ikke iranerene dreper dem, så gjør irak det.
Det er en sjanse for at de dør, bare snakk om tid.
Jeg venter bare på at det sitter muslimske fanatikere med makten i både Egypt, Syria, Libanon, Jordan, De Forente Arabiske Emirater og Iran.
Vanskelig å få følgende setning til å virke seriøs, men tro meg, det er den: Flere av landene der nede ønsker Israel visket vekk fra kartet, og jo flere religiøse fanatikere det blir der nede, jo nærmere er de å "realisere" sin drøm. Men som sagt, Israel har en enorm militærmakt, og med både USA og mesteparten av vesten i ryggen, blir det å angripe Israel rene selvmordsangrepet (med mindre du har sterke venner. Kina?).
Men om religiøse fanatikere skulle få makten der nede, så er det eneste som virkelig er farlig nettopp atomvåpen. Det er her Iran kommer inn, og jeg lurer på;
Hvorfor i helvete er de nødt å bygge dette "kraftverket" kilometer under bakken, og hvorfor slipper ikke atominspektørene inn i landet?
Jeg er glad for at vi har USA og Mossad, takk og lov for det.
Trenger vi Midt'Østen?
Blast them mofokkas. Bombe dem tilbake til steinalderen hadde vært purfect.
Tro om de i midtøsten sier det samme om vesten?
Azeroth Wrote:Trenger vi Midt'Østen?
Blast them mofokkas. Bombe dem tilbake til steinalderen hadde vært purfect.
Fint å vite at det ikke bare er "dom andre" som har idioter på sin side :)
Tviler sterkt på at noen vil slippe en a-bombe i Israel, i hvertfall fra nabolandene...
Er ikke store bomben som skal til for og fjerne Israel fra kartet men problemet er at man vil dra med seg andre musimske land noe de mest sansynlig aldri ville godtatt.
Nå kan det jo sies at førsteland som bruker atomvåpen med ganske stor sannsynlighet blir utslettet, med mindre det er noen som er med i "The Axis of Good". Hele konflikten er jo ironisk som få, også.
Vi skal innføre demokrati i deres land, derfor bestemmer vi at dere skal ha demokrati, dere skal ikke få lov til å være bestemme! For vi VET at demokrati er best for dere. Det finnes rimelig få land hvor demokratiet har kommet utenifra, det må stort sett komme innenfra.